Kolejové rozchody
02.02.2009 18:11- Rozchod koleje vyjadřuje vzdálenost mezi vnitřními hranami kolejnic. Udává se v milimetrech, v některých zemích se však značí v anglických jednotkách.
- Vznik normálního rozchodu je datován k 1/2. 19. stol. v Anglii. Původně byly koleje stavěny z dřevěných hranolů, ale to se poté změnilo. Byla totiž panem Stewensnem vynalezena válcovací stolice. Ta umožnila jednodušší stavbu jednak lokomotiv tak i jejich součástí a právě i kolejí. Ty byly posléze vyráběny z litiny. A jak vlastně vznikl normální rozchod 1435 mm?jednoduše. Vynálezce první skutčně využitelné lokomotivy George Stephonson stál totiž před otázkou, jaké bude mít za lokomotivou vagony.. S hlavu si s tím moc nepáral. Vzal si do parády koňské povozy (dostavníky), upravil jim kola a postavil je na koleje. Z toho plyne, že normální rozchod vznkll z rozchodu koňských povozů.
- Kolejové rozchody měly v historii velké zastoupení, sloužili totiž na obranu státu. Chtěl by někdo napadnout nějakou zemi,zaútočil by právě po železnici. Případně, že by Česko chtělo napadnout Rusko, musela by česká armáda u svých vagonů na hranicích vyměnit normálněrozchodné podvozky za podvozky širokorochodné. Nebudeme si nalhávat, kdo by si toho to manévru na hranicích svého státu nevšimnul.
- Úzké rozchody se využívají tam, kde je pro trať málo místa. Široké rozchody se nyní nebudují a jsou již nahrazovány rozchodem normálním.
- V České republice můžeme většinou vidět rozchod normální 1435 mm. Má ho u nás většina měst s tramvajovým provozem a železniční tratě. V České republice naleznem taktéž rozchod úzkorozchodný. Ten například využívají JHMD. I u ČD můžeme vidět úzký rozchod a to na trati Třemošná ve Slezku-Osoblaha. Oba tyto případy mají rozchod 760 mm. Úzký rozchod 1000 mm naleznem na tramvajové trati mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem. Je to tak poslední tramvajový provoz na úzkém rozchodu v České republice.
- Na kolejových tratích se můžem setkat se splítkou. Splítka je úsek, kde se setkává více různých rozchodů, či je to místo, kde jsou vedle sebe koleje na oba směry (tam i sem). Splítku, kde se setkává více rozchodů v České republice naleznem v liberecké tramvajové síti. V centru města tu jsou totiž vidět vedle sebe rozchody kolejnic 1435 mm a 1000 mm (normální, úzký). Další druh splítky, kde jsou koleje na oba směry blízko u sebe naleznem v síti pražských tramvajích v Letenské ulici na Malé Straně.
normální rozchod
1458 mm: Němeccko– tramvajová síť v Lipsku
1450 mm: Německo – tramvajová síť v Drážďanech
1445 mm: Itálie – tramvajová síť v Římě, Turíně a Miláně
1435 mm: 4 stopy 8 ½ palce Je využíván přiblížně na 60 % železnic světa
1 372 mm: Japonsko – některé dráhy, metro a tramvaje
široký rozchod
1676 mm: Argentincký a indický široký rozchod, Pakistán Bangladéš, BART v San Franciscu
1674 mm: Španělský široký rozchod
1668 mm: Portugalský široký rozchod.
1600 mm: Irský široký rozchod, jihovýchod Brazílie a Austrálie
1587 mm: tramvajová siť v New Orleans
1581 mm: Pennsylvánský rozchod tramvají ve Philadelphii a Pittsburku
1520 mm (5 stop): Ruský široký rozchod používaný též ve Finsku, Mongolsku a ve státech bývalého Sovětského svazu
úzký rozchod
1 067 mm kapský rozchod (3,5 stopy): rozšířený na jihu Afriky, v Japonsku, Austrálii a na Novém Zélandu
1000 mm metrový rozchod: velmi rozšířený rozchod úzkorozchodných drah a tramvaj
950 mm: Itálie – italský „standardní“ úzký rozchod
915 mm: Peru
914 mm: Nový Zéland, Kuba, ostrov Man
900 mm:
891 mm: Švédsko
800 mm: horské dráhy ve Švýcarsku
791 mm: úzkokolejky v Dánsku
785 mm: úzkokolejky v Polsku a východní Evropě
762 mm: úzkokolejky v Indii, na Kubě a v Austrálii.
760 mm – bosenský rozchod: úzkokolejky v Bosně, Indii, na Kubě a v zemích bývalého Rakouska-Uherska
750 mm: velmi rozšířený rozchod v Německu a v zemích bývalého Sovětského svazu.
686 mm: Anglie
650 mm: Maroko
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
v článku byly použity číselná data z cs.wikipedia.org/wiki/Rozchod_kolej%C3%AD
———
Zpět