Zabezpečovací zařízení v metru II. - ARS
22.09.2009 10:58Liniový vlakový zabezpečovač s automatickou regulací rychlosti ARS (AvtomatičeskojeRegulirovanieSkorosti) je sovětské výroby. Původně jim byly vybeveny všechny linky pražského metra, nyní je instalován pouze na lince B. Tímto zařízením je zajištěno, že vlak automaticky zastaví před obsazeným nebo porouchaným kolejovým obvodem, před návěstidlem s návěstí "Stůj" (výjimkou je návěstidlo s návěstí "Tabulka s vykřičníkem"), při ztrátě kódu a podobně, nebo sníží rychlost na požadovaný rychlostní stupeň. Této funkce je dosaženo nepřetržitým přenosem informací o dovolené rychlosti z traťové části vlakového zabezpečovače na jeho mobilní část umístěnou na vozidle, kde jsou informace nepřetržitě vyhodnocovány a porovnávány se skutečnou rychlostí vozidla. Maximální propustnost zabezpečovače je interval 90 sec.
Traťová část liniového vlakového zabezpečovače (ARS)
- vysílá směrem k hnacímu vozidlu rychlostí kódy
Traťovou částí vlakového zabezpečovače ARS jsou vybaveny všechny kolejové obvody ve staničním i traťovém zabezpečovacím zařízení a pro jeho funkci se využívá princip dodatečného kódování. To znamená, že pokud jsou kolejové obvody volné, je připojena pouze základní výstroj kolejového obvodu se signálním kmitočtem 275 Hz. Při obsazení kolejového obvodu vlakem se základní výstroj kolejového obvodu odpíná, připojuje se výstroj přiloženého kolejového obvodu, která zajistí vysílání kódovacích kmitočtů proti čelu vlaku. Zdrojem kmitočtů traťové části ARS jsou generátory kódovacích kmitočtů (GALS), které vysílají do příslušných kolejových obvodů odpovídající frekvenční kódy v závislosti na vybuzení tzv. rychlostní relé. Pro každý kolejový obvod je jeden generátor. Používá se frekvencí 75 Hz, 125 Hz, 175 Hz, 225 Hz a 275 Hz, kterým odpovídají rychlostní stupně 80, 60, 40, 20 a 0 km/h. Vysílaný kód je odvozen od stavu staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. Povolující kód je vysílán, jsou-li volné kolejové obvody před vlakem v délce zábrzdné vzdálenosti z kódovaného rychlostního stupně. O dovoleném rychlostním stupni je strojvedoucí informován mobilním návěstidlem umístěným v řídící kabině vozidla. Mobilní návěstidlo informuje strojvedoucího i o povoleném rychlostním stupni v následujícím obvodu současným svícením předvěstního znaku. Za tím účelem je do každého kolejového obvodu vysílán zároveň předvěstní kmitočet. Tento druhý, dodatkový předvěstní kmitočet se získává z výstroje následujícího kolejového obvodu ve směru jízdy vlaku.
Mobilní část liniového vlakového zabezpečovače (ARS)
- zabezpečuje bezpečnost provozu
Mobilní část vlakového zabezpečovače spolupracuje s traťovou částí vlakového zabezpečovače. Přijímá a vyhodnocuje signály o povolené rychlosti v pojížděném úseku, porovnává je se skutečnou rychlostí vlaku a v případě překročení povolené rychlosti samočinně rychlost snižuje.
Zařízení je instalováno v každém čelním elektrickém vozu metra a skládá se z těchto hlavních částí:
- přístrojová skříň se stativem je umístěna v pravé části mezistěny za kabinou strojvedoucího (81-71), nebo v salonu vozu (81-71M)
- dvojice snímacích cívek je umístěna ve výši 180 ± 5mm nad temenem kolejnice před prvním dvojkolím
- dva osové generátory jsou umístěny na druhé a čtvrté nápravě každého čelního vozu
- informační a ovládacími prvky na pultě strojvedoucího, ovládací řadič, elektropneumatický ventil (EPV)
Tato část zabezpečovacího zařízení funguje tak, že do kolejových obvodů traťové části liniového vlakového zabezpečovače se vysílá střídavý proud o příslušné frekvenci a intenzitě, která odpovídá určité rychlosti. Tato frekvence je vysílána proti směru jízdy vlaku. Po vjezdu vlaku do kolejového obvodu se proud od generátorů kódování kmitočtů uzavírá přes první dvojkolí čelního vozu a vytváří kolem kolejových pásů magnetické pole u určité frekvenci a intenzitě. Jednotlivé frekvence odpovídající maximálním dovoleným rychlostem návěstěným na mobilním návěstidle v kabině strojvedoucího jsou uvedeny v tabulce. Jakýkoliv jiný kmitočet, lišící se od uvedených kmitočtů je vyhodnocen jako ztráta signálu. Při příjmu více kmitočtů ARS vyhodnocuje pro další zpracování kmitočet nižší. Zařízení je vybaveno tzv. adaptérem ARS, který zvyšuje bezpečnost jízdy při sjetí dvou vlakových souprav do téhož kolejového obvodu při nežádoucím podchodu povolujícího kódu určeného pro první soupravu pod touto soupravou až ke druhé soupravě ve stejném kolejovém obvodu. Okamžitá rychlost vlaku je měřena pomocí dvou osových tachogenerátorů. Mobilní návěstidlo je umístěno v zorném poli strojvedoucího a pomocí prosvětlovacích barevných průsvitek informuje strojvedoucího o maximální povolené rychlosti - svícením plnou intenzitou v pojížděném obvodu a sníženou v následujícím úseku. Zapnutí, příjem kódů a činnost ARS jsou zaznamenávány tachografem. Jestliže se v určené době po vydání povelu k brzdění neuzavře obvod kontroly po brzdě a neobjeví se signál potvrzující efektivní způsob provozního brzdění, ARS vydá povel k nouzovému brzdění ventilem EPV do úplného zastavení soupravy.
základ článku tvoří text z www.metroweb.cz
———
Zpět